12.5.10

Interview met fotograaf Ruben Schuurhuis.




Waarom heb je gekozen voor modellen fotografie?

Na mijn studententijd had ik wat geld over om een camera te kopen. In het begin veel natuur en bij evenementen foto's gemaakt. Vooral ook om het mezelf een beetje aan te leren. Op een gegeven moment werd ik uitgenodigd om aan een fotodag mee te doen. Er kwamen meerdere fotografen en modellen. Dat vond ik wel erg spannend allemaal, maar ik dacht van: Waarom ook niet niet...gewoon eens uitproberen en kijken hoe het uitpakt. Nu, ongeveer 2,5 jaar verder, vind ik het nog steeds erg leuk om te doen. Gewoon omdat elke shoot en elk model weer anders is.


Met welke bureaus werken je o.a. samen?


Bureaus met wie ik wel eens samen heb gewerkt zijn '77 models, Xistanz, Modelution, Ma Tressors Qualité, Ulla Models en Tony Jones.


Hoe ga je te werk tijdens een shoot? Maak je bijvoorbeeld veel of weinig foto’s? Geef je het model veel ruimte?

Meestal spreken we af wat we van te voren gaan doen. Ook aan de hand van wat voorbeeldjes laat ik het model of de visagiste zien wat ongeveer de bedoeling is. Over het algemeen schiet ik veel foto's. Ik klik wel gewoon door. Maar dat komt ook omdat ik het model veel vrijheid geef. Een beetje sturing geven doe ik op z'n tijd ook wel, maar ik klik verder gewoon door. Muziek bij de shoot vind ik ook altijd wel erg fijn. Degenen die al eens bij mij zijn geweest weten dat ik erg divers ben in de muzieksoort.



Welke shoot is voor jou herhaling vatbaar? (met welk model had je prettige samenwerking?)


Oei, moeilijke vraag. Er zijn veel shoots waarbij we het erg gezellig hebben gehad en met veel zou ik nog wel eens weer willen samenwerken. Maar om er toch eentje uit te lichten is de shoot met Robin. Ze had al erg leuke ideetjes en tijdens de shoot had ze hele mooie kleding mee. Ze had ook aardig wat tassen vol meegenomen. Ik was op dat moment nog niet zo heel erg lang bezig met modellen fotografie. Toen ik Robin voor de lens had ik gehad, dacht ik van: Ja, dat is wat ik wil!


Met welk model (zowel nationaal als internationaal) zou je ooit wel eens willen samenwerken?


Het model met wie ik ooit wel eens zou willen samenwerken is Frida Gustavsson. Ze is mooi, ze is lang, ze heeft een mooi gezicht en lijkt me ook gewoon een hele aardige en gezellige meid om mee samen te werken.


Wat is jou mening over Photoshoppen?

Ik vind dat het een foto afmaakt. Photoshoppen heb ik mezelf ook een beetje aangeleerd. In het begin begreep ik er nog niet veel van. Lagen, levels, curves, etc. en al die knopjes en dingetjes...geen idee wat dat allemaal was. Door wat online tutorials te volgen heb ik het wel een beetje onder de knie gekregen. Op een gegeven moment was ik er iets te fanatiek mee bezig. Extreme gladde huidjes bijvoorbeeld....dat is iets waar ik op een gegeven moment helemaal ben afgestapt. Het paste niet meer bij het beeld wat ik achter wilde laten.



Waar haal jij je inspiratie vandaan?


Het werk van o.a. Jolijn Snijders, Richard Bakker, Jason Lee Parry, Diana Scheunemann, Jamie Nelson en Jens Ingvarsson spreken me altijd erg aan. Ik hou zelf altijd wel van wat aparte, gekke of maffe foto's.



En als laatste: Wat zou ieder model moeten weten voordat hij/zij een shoot met jou aangaat?


Bekijk mijn foto's, spreekt het je aan, overleg het eventueel met je bureau en wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen ;).

website: http://www.schuurhuis.com/